La única by Lupe Marín: a feminine bildungsroman in post-revolutionary Mexico

Authors

  • Lorena Garrido Donoso Universidad de Playa Ancha

DOI:

https://doi.org/10.22370/syt.2022.6.3349

Abstract

The present essay aims to analyze the novel La única by Guadalupe Marín from a feminist perspective. I maintain that La única, although it has elements that allow us to read it as an autobiographical novel, is finally a novel of female formation (bildungsroman), due to its theme and structure, which had an important development in Latin America during the 20th century. This is how La única becomes the narrative journey of the quest for selfhood of Marcela, its protagonist, who through two epiphanic events in her life, begins a path of liberation of herself through writing, which she uses as a bridge to the private sphere to a public one.

References

Alberca, M. (2007): El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.

Bradu, F. (2014): Damas de corazón. México, Fondo de Cultura Económica.

Byron, K. A. (2007): Women, Revolution and Autobiographical Writing in the Twentieth Century: Writing history, Writing the self. Lampeter, The Edwing Meller Press.

Chanfrault-Duchet, M. F. (2000): “Textualisation of the self and gender identity in the life-story”, en T. Coslett, C. Lury y P. Summerfield, ed., Feminism and autobiography: Texts, theories, methods. Nueva York, Routledge. 61-75

Chodorow, N. (1989): Feminism and Psychoanalysis Theory. New Haven, Yale Up.

Clifford, J. (2001): “The female Bildungsroman of Beatriz Guido”, Hispanófila, 132, mayo, pp. 125-139.

Dr. Atl (2003): Gentes profanas en el convento. México: Senado de la República.

Franco, J. (2014): Las conspiradoras: La representación de la mujer en México. El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica.

Hoffman Baruch, E. (1982): “The Feminine "Bildungsroman": Education through Marriage”, The Massachusetts Review, 22(2), pp. 335-357.

Gilbert, S. y S. Gubar (1984): The madwoman in the Attic: The woman writer and the Nineteenth- Century Literary Imagination. New Haven y Londres, Yale University Press.

Gilligan, C. (1982): In a Different Voice. Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge, Harvard University Press.

Gilmore, L. (1994): Autobiographics: a feminist theory of self-representation. Ithaca, Cornell University Press.

Gómez Viu, C. (2009): “El bildungsroman y la novela de formación femenina hispanoamericana contemporánea”, Epos, Revista de filología, 25, pp. 107-117.

Lagarde, M. (2006): Los cautiverios de las mujeres. Madresposas, monjas, putas, presas y locas. México, UNAM.

Lagos, M. I. (1996): En tono mayor: relatos de formación femenina en Hispanoamérica. Santiago, Cuarto Propio.

Lejeune, P. (1998): Pour l’autobiographie. Paris, Seouil.

Loyo, E. (2008): “De sierva a compañera: la imagen de la mujer en textos y publicaciones oficiales (1920-1940)”, en L. Melgar, ed., Persistencia y cambio: acercamientos a la historia de las mujeres en México. México, Colegio de México, pp. 159-183.

Marcus, J. (1988): “Invincible mediocrity. The Private Selves of Public Women”, en S. Benstock, ed., The Private self: theory and practice of women's autobiographical writings. Chapel Hill y Londres, University of Carolina, pp. 114-146.

Marín, G. (2020): La única, Introducción de Anaclara Muro, Universidad Nacional Autónoma de México.

Miller, N. (1980): The Heroine’s text. Nueva York, Columbia University Press.

Molloy, S. (2001): Acto de presencia: La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económica.

Oropesa, S. (2003): The Contemporáneos Group. Rewriting Mexico in the Thirties and Forties. Austin, University of Texas Press.

Poniatowska, E. (2015): Dos veces única. México, Seix Barral/Planeta.

Pratt, A. (1982): Archetypal Patterns in Women's Fiction. Sussex, Havester Press.

Roig, S. (2017): “Cruzando fronteras de género(s): la dislocación del "Bildungsroman" y la construcción política del sujeto”, The Coastal Review: An Online Peer-reviewed Journal, 1(1), pp. 1-24.

Showalter, E. (1985): “Feminist Criticism in the Wilderness”, en E. Showalter, ed, The New Feminist Criticism. Essays on Women, Literature and Theory. Nueva York, Pantheon, pp. 243-270

Soto, S. (1990): Emergence of the Modern Mexican Woman: Her participation and Struggle for Equality 1910-1940. Denver, Arden Press.

Vadillo, C. (2012): El bildungsroman en las narradoras españolas de posguerra: 1940-1960. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

Vasconcelos, J. (1993): Ulises criollo. México, Fondo de Cultura Económica.

Withfford, M. (1992): “Mother-daughter relationship”, en E. Wright, ed., Feminism and Psychoanalysis. A Critical Dictionary. Orford, Blackwell, pp. 262-266.

Zweig, S. (2018): Veinticuatro horas en la vida de una mujer. Buenos Aires, Losada.

Published

2022-08-09 — Updated on 2023-08-19

Versions

How to Cite

Garrido Donoso, L. . (2023). La única by Lupe Marín: a feminine bildungsroman in post-revolutionary Mexico. Sur Y Tiempo: Revista De Historia De América, 3(6), 148–167. https://doi.org/10.22370/syt.2022.6.3349 (Original work published August 9, 2022)

Issue

Section

Dosier: “Tomarse la palabra”: mujeres en el campo cultural (1850-1950)